Marco Proserpio The Man Who Stole Banksy | Agenda | De Groote Heide
Agenda

Ervaar de rust van de geweldige natuur en de dynamiek en gezelligheid er omheen.

van alles te doen op De Groote Heide
agenda evenementen De Groote Heide
Naamloos-2.jpg
Naamloos-3.jpg
Naamloos-1.jpg
img34101_149.jpg

Marco Proserpio The Man Who Stole Banksy

- dinsdag 07 mei 2019

Dag Van Tot Toelichting
Donderdag 2 mei 2019 17:15
Vrijdag 3 mei 2019 17:15
Zaterdag 4 mei 2019 17:15
Zondag 5 mei 2019 17:15
Maandag 6 mei 2019 17:15
Dinsdag 7 mei 2019 17:15


NatLab, Kastanjelaan 500, 5616 LZ, Eindhoven

In 2007 gaat Banksy, de anonieme Britse street artist, naar Bethlehem om een statement te maken. Op een muur in Bethlehem wordt een soldaat geschilderd die de papieren van een ezel controleert.

De muurschildering wordt door de Palestijnen met grote ergernis bekeken. Walid, een taxichauffeur neemt het initiatief om de schildering uit te zagen en op eBay te koop te zetten. Wat volgt is een fascinerende tocht van dit grote stuk betonnen kunstwerk van 4 ton. Op transport van het stoffige Bethlehem naar alle gerenommeerde musea over de wereld, bij rijke kunstverzamelaars en uiteindelijk te koop op een kunstveiling.

Het is ook het verhaal over de opkomst van street art als nieuwe kunstvorm en het eigendomsrecht. Street artists schilderen op publieke plekken en hebben bijna nooit een identiteit.

Om antwoorden te vinden interviewt filmmaker Proserpio bewoners uit Bethlehem, advocaten, kunstliefhebbers en kunsthandelaren. Hij stuit op een schimmige wereld waar muurkunst te koop wordt aangeboden met een eigen excuus; uit pure commercie, om kunst te bewaren, beroepend op publiek eigendom of is het uiteindelijk toch diefstal?

In 2007 gaat Banksy, de anonieme Britse street artist, naar Bethlehem om een statement te maken. Op een muur in Bethlehem wordt een soldaat geschilderd die de papieren van een ezel controleert.

De muurschildering wordt door de Palestijnen met grote ergernis bekeken. Walid, een taxichauffeur neemt het initiatief om de schildering uit te zagen en op eBay te koop te zetten. Wat volgt is een fascinerende tocht van dit grote stuk betonnen kunstwerk van 4 ton. Op transport van het stoffige Bethlehem naar alle gerenommeerde musea over de wereld, bij rijke kunstverzamelaars en uiteindelijk te koop op een kunstveiling.

Het is ook het verhaal over de opkomst van street art als nieuwe kunstvorm en het eigendomsrecht. Street artists schilderen op publieke plekken en hebben bijna nooit een identiteit.

Om antwoorden te vinden interviewt filmmaker Proserpio bewoners uit Bethlehem, advocaten, kunstliefhebbers en kunsthandelaren. Hij stuit op een schimmige wereld waar muurkunst te koop wordt aangeboden met een eigen excuus; uit pure commercie, om kunst te bewaren, beroepend op publiek eigendom of is het uiteindelijk toch diefstal?

Sitemap
x
Wij gebruiken cookies. Klik hier voor meer info.